Pagini

Estetica orasului contemporan si integrarea monumentului in oras



Francoise Choay studiaza in cartea sa “Alegoria patrimoniului” modul in care a evoluat conceptul de monument si de patrimoniu in sensul constientizarii rolului sau in cadrul societatii si civilizatiei unei tari, si mai mult decat atat, ea face o distinctie clara intre monument si monument istoric. Problema integrarii atat a monumentului istoric in cadrul orasului contemporan a devenit o problema tot mai discutata in zilele noastre in special in contextul propagarii unui stil international. Din punct de vedere estetic monumentele ar trebui sa fie reperele noastre in creatie, iar ca specialisti in domeniul urbanismului, este de datoria noastra sa le punem in valoare si in acelasi timp sa le integram. Este nevoie de intuitie, cum spunea si autoarea pentru a crea in sens estetic dupa maestia secolelor trecute, dar modul in care abordam o integrare are nevoie de mult tact si intelegere a contextului in care a trait acel monument.
In cele ce urmeaza voi descrie o parte din ideile expuse in cartea doamnei Choay, cu referire la modul de abordare al monumentului in gandirea engleza si cea franceza la sfarsitul secolului al XIX- inceputul secolului XX, si rolul estetic - functional al orasului ca monument.
De-a lungul timpului s-a dezvoltat ideea de pastrare a monumentelor arhitecturale din antichitate pana in baroc, ca veritabile exemple de luat in considerare in procesul de creatie artistica, erau un fel de stacheta la care trebuia sa te raportezi si pe care sa incerci sa o intreci, dar incepand cu secolul al XIX, odata cu revolutia industriala, s-a produs o ruptura iremediabila in care s-a constientizat o separare a mentalitatilor. Ideea de frumos s-a schimbat, urbanizarea s-a produs intr-un ritm de necontrolat, iar arhitectul sau urbanistul a pierdut inspiratia de factura veche. Si atunci, reorientarea sa in conceptul frumosului, pune monumentul intr-o opozitie. Se merge pe ideea de contrast, in care monumentul cunoaste o “confruntare cu lumea noua”, si o “noua determinare temporala”. Ceea ce urma sa se construiasca dupa revolutia industriala era menit sa se detaseze total fata de monumentul istoric. In Franta si Anglia aceasta era industriala  a fost primita diferit cu referire la  monumentulul istoric. Daca Franta imbratiseaza ideea de progres si modernitate, atunci tinde sa propovaduiasca o mentalitate muzeologica a valorilor sale nationale. Iar in ideea de restaurare Viollet Le Duc sustine o idealizare a monumentelor, si aducerea lor la o stare noua, nu cea initiala. Anglia este mai nostalgica, desi paradoxal, acolo incepe boom-ul industrial, sustine ideea de “revival” prin vocea lui William Morris, care crede intr-o intoarcere la manufactura, iar in privinta monumentului, ei (englezii) il considera purtator de placere, cunoastere si are valoare de rememorare, si pe care il integreaza in cotidian. Aici apare ideea de integrare.
Monumentele in sine constiuie marturii ale artei, ale esteticului, indiferent de modul in care au fost abordate si integrate in societatea moderna. Problema si impasul arhitectilor si urbanistilor se pune dupa era industriala, cand imaginea orasului contemporan suferise mari modificari. O parte din monumente au fost distruse in aceasta perioada, sub pretextul igienizarii si sistematizarii, ca in cazul Parisului Haussmanian. Si atunci se dezvolta problema antinomiei intre trecut si prezent, spune Francoise Choay. Un trecut istoric si un prezent istorial (in curs de a scrie istorie). Autoarea constata ca “progresul tehnic al orasului contemporan modeleaza lumea “, el confera spatiului urban o intindere si o scara fara precendent, si ii atribuie noi fucntiuni printre care placerea estetica nu pare sa-si mai gaseasca locul.
In timp ce Ruskin condamna civilizatia morala contemporana, el face o distinctie intre orasele vechi (aici apare ideea de monument la o scara mai larga- orasul monument care induc o stare contemplativa si de rememorare) si cele noi (marile metropole fara identitate istorica- lumea noua, cum era considerate America sau Australia). Pe de alta parte, Camillo Sitte, un alt autor citat de Fracoise Choay, pe care nu-l condamna pentru ideile sale usor paseiste, este singurul care incearca sa ofere modele de referinta din perioadele evul mediu pana in baroc, pentru spatiile publice si ansamblurile urbane, incearcand  sa le evidentieze importanta in afectivul colectiv, dar mai ales estetica. Atfel el ofera o serie de principii de estetice pentru a contraveni “uratenia orasului contemporan”, provenita din practica urbanismului modern devenita mai mult o chestiune tehnica. In urma analizelor sale morfologice carora orasele vechi isi datoreaza frumusetea, el ajunge la principii precum: inchiderea, asimetria, diferentierea, articularea spatiilor, toate acestea lucrand la nivel perceptiv.
Choay recunoaste ca aceste principii raman valide de-a lungul secolelor si sunt aplicabile in mod diferit in functie de dimensiunea temorala, spatiala si antropologica. Autoarea isi exprima dezaprobarea si condamna chiar imitatia, enuntand ca singura modalitate prin care urbanismul contemporan poate atinge maestria secolelor trecute, este printr-o analiza rationala.
Orasele vechi sunt deci, o sursa de inspiratie la nivel de principiu, in sensul esteticii si a sensibilitatii fata de scara umana, dar ele sunt in continuarea niste organisme vii, marturie a civilizatiilor trecute, prezente si viitoare, intr-o continua dinamica, ele neputand fi tratate precum obiectele de muzeu. Integrarea noului cu vechiul sau invers,va  ramane o problema   perpetua cu cat privim spre viitor, dar nu trebuie sa uitam ca : “Putem trai fara [arhitectura], ne putem adora Dumnezeul fara ea, dar fara ea nu ne putem aduce aminte.”(capitolul VI “The lamp of memory”, din cartea Seven Lamps of architecture, Ruskin).





Bibliografie:
v  “Alegoria Patrimoniului”, Francoise Choay, editura Simetria,1998, Bucuresti;

v  “Pentru o antropologie a spatiului”, Francoise Choay, editura Biblioteca Urbanismul seria noua, 2001, Bucuresti;