Pagini

Estetica Drumurilor si importanta amenajarilor peisagistice


Arhitectura este o forma de arta strans legata de aspectele utilitare, tehnice si economice, dar si de simtul locului, si conditiile fizice ale unui sit. Arhitectura este de asemeanea descrisa ca o echilibrare a consideratiilor estetice, functionale si tehnologice. Arhitectura drumurilor, este chiar mult mai legata de localitate si de anumite conditii impuse. La prima vedere, se poate tinde crede ca variatia considerentului esthetic este limitat, deoarece este strans legat de imprejurimi. Dar in momentul in care intervine dinamica, planificarea unei astfel de arhitecturi rutiere jongleaza cu calitatile spatiului si incorporarea lor in experienta parcurgerii drumului. Drumul si peisajul interactioneaza iar acest aspect este important in faza de planificare a drumului. Cand se construieste un nou drum, deciziile cu privire la aliniamentul sau va avea o mare influneta asupra experientei de percepere a drumului din punct de vedere estetic intr-o directa relatie cu peisajul.

Un grup de cercetatori de la VTI1 au investigat in ce masura soferii sunt afectati de peisajul pe care-l parcurg  conducand. In simulatoarele de conducere, subiectii au condus prin padure, sau prin peisaje deschise sau mixte. S-a facut o evaluare pentru a vedea daca un anumit peisaj influenteaza modul de conducere, dar si modul in care priveau ei calatoria. Modul in care ei au condus era diferit atat ca stil cat si ca marja de siguranta, in functie de peisajul parcurs. Studiul arata ca in spatiile deschise conducatorii autp tind sa mareasca viteza si sa depaseasca, pe cand in spatiile restrictive vizual sa incetineasca. Acest studiu este important in elaborarea de modele si stategii care sa sprijine ideea de mobilitate durabila. Decizii legate de plantatii existente, sau propuse, apa, solul, mediul natural, relatiile cu cladirile si alte facilitati sunt decisive in crearea unui drum frumos.Imbunatatirea drumurilor existente, este un alt proces, in care trebuie acordata mare atentie utilizatorilor, afacerilor, industriilor, rezidentilor, peisajului existent, sau a spatiului public existent, nodurilor de circulatie, parcajelor, si altor facilitati. Un numar de factori diferiti joaca un rol important in proiectarea arhitecturii drumurilor : patrimoniul istoric, punerea in opera din pucnt de vedere tehnic, siguranta in trafic, ecologia, legislatia, interesele economice, si cele polititce, etc. Toti acesti factori influenteaza 
arhitectura drumului si trebuie abordat la nivel de ansamblu teritorial, in proiectare.

Institutul de cercetari in domeniul trasnporturilor si al drumurilor nationale suedeze

Din momentul in care proiecte de mare amploare au fost lansate in Danemarca, cu efecte directe asupra peisajului, au fost chemati arhitecti si peisagisti la faza de planificare, influentand designul drumurilor, si modul lor de integrare in peisaj. Strazile din interiorul oraselor, au capatat o noua importanta arhitecturala. Scopul a fost de a crea cat mai multe strazi frumoase, pentru a imbunatati estetic mediul urban. Alt factori au mai fost siguranta in trafic dar si corelarea intre istoria unei strazi cu imprejurimile pentru alegerea designului potrivit.
Planificarea sub coordonarea directa a municipalitatii, este esential pentru determinarea arhitecturii locului. Dezvoltarea urbana si alocarile de treren sunt controlate cu mult inainte de definirea si construirea unui drum. Identiatea drumului si a locului se stabileste in functie de traseu, si de trecerile de la un sit la altul, in legatura cu categoriile de strazi si tipurile de plantatie, existente si propuse.Administratia drumurilor publice in Norvegia au luat in serios ideea de identitate si arhitectura a drumurilor, astfel incat a creat rutele turistice.
Combinatia dintre cele mai frumoase peisaje norvegiene si arhitectura specifica, a atras atentia in tara dar si in afara, castigand premii pentru constructia de drumuri. Traseele turistice sunt foarte importante pentru economia unei tari, iar tarile nordeice au inteles cel mai bine acest lucru.

In 1995, Directia Daneza a trasporturilor a initiat o strategie “de drum estetic” care presupune o abordare arhitecturala in corelare cu perceptia viuzala a plantaiilor de-a lungul drumului. Marcarea traseului cu tunele, rambleuri si debluri strazi in interiorul oraselor, cu plantatii de alinimente de arbori sunt modalitati de a mentine atentia contucatorului auto. Mai jos sunt cateva exemple de drumuri din tarile nordice, care au fost premiate pentru cele mai frumoase drumuri. De remacat este faptul ca drumurile sunt in stransa legatura cu peisajul in care se incadreaza.Un aspect important care e interconectat cu arhitectura drumurilor in multe 
feluri cu siguranta in trafic. Designul strazilor trebuie sa fie clar si simplu, pentru ca orientarea sa se faca cat mai usor pentru conducatorii auto. E de dorit ca soferii sa isi poata face o imagine de ansamblu asupra carosabilului, a trotuarului, pistele pentru biciclisti, limita strazii si intersectiile. Modul in care se proiecteaza trebuie sa tina cont si de respectarea regulilor referitoare la limitele de viteza legale. In ceea ce privescdrumurile cu limite de viteza mare, el ear trebui sa ofere utilizatorilor, o imagine clara a spatiului rutier de parcurs la o distanta corespunzatoare. Arhitectura drumurilor poate crea un cadru calm cu o animita masura de predicitibilitate, oferind continuitate rutiera, fara surprise neplacute.

Autostrada este exemplul clasic de drum gandit in spatiu deschis, planificata in secventialitate, punand in bnalanta monotonia si surpriza (aici cu sensul de reper).De asemenea, este important ca in procesul de planificare sa se stabileasca si planul de plantare de-a lungul drumurilor. Acestea pot fi folosite in marcarea diferitelor schimbari de-a lungul traseelor. Prin folosirea unor anumite plante la intersectia denivelata a unei autostrazi, de exemplu, sau marcarea unor puncte speciale, unde plantele devin elemente surpriza. Prin alegerea cu atentie a plantatiilor se poate obtine un peisaj cu totul nou, conenctat vizual cu un drum. Exemplul arborelui solitar intr-un cam deschis.

Plantele sunt elementele vii, care asigura respiro-ul traficului. Apectele legate de protectia mediului si reducerea poluarii, sunt strans legate de planificarea fizica a unui drum. Traficul rutier reprezinta o sursa de poluarea a aerului, a sunetului, avand consecinte negative precum accidente, insecuritate, efecte de bariera, si imagine nepitoreasca.

Datorita faptului ca prin planificare adecvata multe din aceste efecte negative pot fi diminuate, se pune accent pe relatia dintre sistemul de trafic si mediu. Plantarea de arbori are un efect benefic asupra reciclarii aerului, iar zgomotul se poate diminua considerabil prin panouri antifonice, dar si pavaj special in acelasi scop conceput, deja drumul capata o alta perspectiva.

Asadar, arhitectura drumurilor, se refera la crearea unor drumuri functionale, cu o estetica specifica, in general corelata cu peisajul din care face parte, conservandu-l pe cat posibil. In cadrul orasului, ideea de estetic este cu totul diferita la fel ca noile idei in arhitectura, iar evolutia lor ramne de vazut.

Bibliografie:
 Road Aesthetics,NORDIC ROAD AND TRANSPORT RESEARCH | NO.3 | 
2008
 Beautiful Roads, Danish Road Directorate.